post

Szlak rowerowy wzdłuż Drawy – Drauradweg.

 

drauradweg logo

Logo szlaku

Der Drauradweg – The Drau Cycle Path – La ciclabile della Drava

Jest to szlak rowerowy biegnący wzdłuż rzeki Drawy. Drawa ma ponad 725 km długości i jest prawym dopływem Dunaju. Przepływa przez pięć krajów: Włochy, Austrię, Słowenię, Węgry oraz Chorwację. Znajdują się na niej liczne elektrownie wodne. Niektóre z nich zostały włączone w trasę szlaku.  Szlak rowerowy poprowadzony został wzdłuż pierwszych 366 km górnego odcinka rzeki. Zaczyna się we włoskim mieście Toblach (Dobiacco), gdzie Drawa ma swoje źródło. Przebiega przez wschodni Tyrol, aż do miasta Lienz, gdzie zaczyna się austriacka kraina Karyntia. Szlak prowadzi przez większe miasta takie jak Spittal an der Drau, Villach, Völkermarkt. Odcinek słoweński prowadzi od Dravogradu do Mariboru. Już istnieją plany rozszerzenia szlaku, aż do delty Dunaju.

Oficjalna strona szlaku:  www.drauradweg.com

drauradweg

Szlak rowerowy wzdłuż Drawy


Szlak w liczbach:

  • Długość: 366 km
  • Przewyższenia: ↑ 2407 m, ↓ 3284 m (jadąc z Toblach do Mariboru)
  • Najwyższy punkt: 1209 m (Toblach)
  • Najniższy punkt: 265 m (Maribor)
  • Nawierzchnia: asfalt, piasek, żwir
  • Jakim rowerem: najlepiej wybrać się rowerem trekkingowym, chociaż na odcinek słoweński zalecany jest rower górski
  • Bezpieczeństwo: W Austrii większość szlaku poprowadzona drogami wyłącznie rowerowymi, na Słowenii szlak biegnie lokalnymi drogami o małym natężeniu ruchu samochodowego
  • Dla kogo: szlak można zaliczyć do kategorii łatwych, dlatego idealnie nada się dla rodzin z dziećmi (oprócz słoweńskiego odcinka, który wymaga trochę lepszej kondycji) oraz dla wszystkich początkujących podróżników, którzy nie są jeszcze pewni swojej kondycji fizycznej.
Słoweńska część szlaku w okolicach Ruse.

Słoweńska część szlaku w okolicach Ruse.


Oznaczenia szlaku:

Oznaczenie szlaku R1

Oznaczenie szlaku R1

Kierunkowskaz

Kierunkowskaz

Od miasta Toblach przez całą Austrię, aż do granicy ze Słowenią, do oznaczenia szlaku użyto zielone tabliczki z białym napisem R1 w małym niebieskim kwadracie. Oznaczenie to w 2009 roku zostało uzupełnione przez tablice informacyjne z pochyłym zdjęciem satelitarnym, dotyczącym najbliższego odcinka drogi. Takie panoramiczne widoki możemy spotkać na szlaku co 15 km. Oznaczenia kierunkowe znajdują się przy każdym rozwidleniu drogi. Często też zawierają nazwę najbliższej miejscowości do której się kierujemy. Znaki są rozstawione na tyle często, że jazda jest płynna i nie ma potrzeby kontroli trasy z mapą. Na skrzyżowaniach możemy też spotkać oznaczenia poziome, na asfalcie.

Szlak D-3

Szlak D-3

Na odcinku słoweńskim szlak oznaczony jest niebieskimi tabliczkami z białym napisem D-3. Co ciekawe im bliżej granicy z Austrią tym szlak jest lepiej oznakowany. Niestety jakość przygotowania szlaku i oznakowania go różni się diametralnie pomiędzy Słowenią i Austrią. Ale nie warto z tego powodu rezygnować ze słoweńskiego odcinka. Jest on najbardziej wymagający, ale też zapewnia dużą dawkę adrenaliny.

 

Poziome oznaczenie szlaku R1

Poziome oznaczenie szlaku R1


oznCiekawostki:

  • Szlak od lutego 2012 roku posiada oznaczenie 4 gwiazd jakości nadane przez niemiecki klub rowerowy ADFC
  • Na całej długości szlaku można za darmo korzystać z toalet we wszystkich okolicznych punktach gastronomicznych
Szlak w okolicy Volkermarkt

Szlak w okolicy Volkermarkt


Mapy:

  • Internetowa mapa, gdzie można pobrać plik.gpx z przebiegiem całej trasy lub wybranego odcinka oraz istnieje możliwość pobrania pliku.pdf z mapą całości trasy w skali 1:250 000 lub mapami poszczególnych odcinków w skalach 1:25 000, 1: 50 000 lub 1:100 000 znajduje się tutaj.
  • Informacje turystyczne, broszury możemy zamówić tutaj.
  • Gdy zaczynamy naszą wycieczkę w większym mieście warto udać się do informacji turystycznej, gdzie również dostaniemy darmowe broszury oraz mapki szlaku. Również możemy zakupić profesjonalnie przygotowane mapy szlaku.
Widok z mostu kolejowego.

Widok z mostu kolejowego.


Odcinki:

Twórcy szlaku podzielili go na siedem odcinków o długościach od 38 km do 74 km. Ułatwi to nam rozplanowanie naszej podróży.

  1. Toblach – Lienz
Profil wysokościowy. Toblach - Lienz

Profil wysokościowy. Toblach – Lienz

  • Najważniejsze miejsca odcinka: Dobbiaco (Toblach) – San Candido (Innichen) – Sillian – Tassenbach – Strassen – Abfaltersbach – Mittewald – Assling-Thal – Leisach – Lienz
  • Długość odcinka: 48,5 km
  • Przewyższenia: ↑ 130 m, ↓654 m
  • Stopień trudności: łatwy

Najwcześniej wybudowany odcinek szlaku, mimo to pozostający w bardzo dobrej kondycji. Stałe lekkie pochylenie sprawia, że jest on często odwiedzany przez rodziny z dziećmi. Praktycznie cały czas prowadzi brzegiem rzeki.

DSC_0249_stitch

Pola słoneczników to częsty widok towarzyszący nam na szlaku.

  1. Lienz – Greifeburg
Profil wysokościowy. Lienz - Greifeburg

Profil wysokościowy. Lienz – Greifeburg

  • Najważniejsze miejsca odcinka: Lienz – Tristach – Lavant – Oberdrauburg – Dellach – Berg – Greifenburg
  • Długość odcinka: 39,4 km
  • Przewyższenia: ↑ 243 m, ↓ 331 m
  • Stopień trudności: łatwy

 

DSC_0290_stitch

Rzeka Drawa

  1. Greifeburg – Spittal a. d. Drau
odc 3

Profil wysokościowy. Greifeburg – Spittal

  • Najważniejsze miejsca na odcinku: Greifenburg – Sachsenburg – Möllbrücke – Rosenheim – Baldramsdorf – Spittal
  • Długość odcinka: 38,1 km
  • Przewyższenia: ↑ 248 m, ↓ 293 m
  • Stopień trudności: łatwy

 

DSC_0284

Przejazd przez jedną z licznych zapór.

  1. Spittal a. d. Drau – Villach
odc 4

Profil wysokościowy. Spittal – Villach

  • Najważniejsze miejsca na odcinku: Spittal – Paternion – Kellerberg – Töplitsch – Villach
  • Długość odcinka: 39,4 km
  • Przewyższenia: ↑ 121 m, ↓ 202 m
  • Stopień trudności: łatwy

Miasta Spittal an der Drau i Villach, znane głównie jako ośrodki narciarskie, również w sezonie letnim oferują dużo atrakcji.

DSC_0260

Most w kształcie łuku. W Polsce niespotykana konstrukcja.

  1. Villach – Ferlach
Profil wysokościowy.

Profil wysokościowy. Villach – Ferlach

  • Najważniejsze miejsca na szlaku: Villach – Rosegg – Mühlbach – St. Jakob – Feistritz – Weizelsdorf – Ferlach
  • Długość odcinka: 51,4 km
  • Przewyższenia: ↑ 317 m, ↓ 392 m
  • Stopień trudności: łatwy

Na tym odcinku jedziemy szeroką doliną rzeki Drawy, dzięki czemu możemy rozkoszować się pięknymi widokami na Alpy. Więcej możecie zobaczyć we wpisie Huragan, gdy przemierzaliśmy ten odcinek trasy w 2015 roku.

Szlak biegnący w okolicach Sankt Jacob.

Szlak biegnący w okolicach Sankt Jacob.

  1. Ferlach – Lavamünd
Profil wysokościowy.

Profil wysokościowy. Ferlach – Lavamünd

  • Najważniejsze miejsca na odcinku: Ferlach – Völkermarkt – Ruden – Lavamünd
  • Długość odcinka: 66,9 km
  • Przewyższenia: ↑ 574 m, ↓ 635 m
  • Stopień trudności: łatwy

Piękne widoki nad zalewem Völkermarkter. Za miastem Völkermarkt dolina Drawy zaczyna się zwężać a szlak robić bardziej pofałdowany. Kilka kilometrów za miasteczkiem Ruden czekają na nas ciekawe atrakcje. Pierwsza to przejście na drugą stronę rzeki po wysokim na 96 m moście kolejowym. Dla odważnych jest możliwość skoku na bangee. Druga to przejście mostem wiszącym wybudowanym specjalnie na potrzeby szlaku. Zobaczcie jak to wyglądało podczas naszej wyprawy do Rzymu. Zapraszam na wpis Huragan.

DSC_0294

Punkt odpoczynku na szlaku z kranem z wodą zdatną do picia.

  1. Lavamünd – Maribor
odc 7

Profil wysokościowy. Lavamünd – Maribor

  • Najważniejsze miejsca na odcinku: Lavamünd, Dravograd, Ruse, Maribor
  • Długość odcinka 73,2 km
  • Przewyższenia: ↑ 1011 m, ↓ 1084 m
  • Najwyższy punkt: 566 m
  • Stopień trudności: średni

Najbardziej wymagający odcinek szlaku. Różniący się od pozostałych, lekką dzikością. Przez to wszystko może wydać się najciekawszym odcinkiem, w zależności od naszych preferencji i oczekiwań. Jeśli chcecie zobaczyć i przeczytać więcej o tym odcinku szlaku, to zapraszam na wpis zielona Słowenia, gdzie pokonujemy ten odcinek, tylko w odwrotną stronę.

DSC_0194_stitch

Słoweńskie miasteczko Brezno.

 

Noclegi:

Baza noclegowa w Austrii jest bardzo mocno rozbudowana i nie powinno być problemu ze znalezieniem noclegu na trasie. Jeśli lubicie tańsze i bardziej hardcorowe rozwiązania, to myślę że z tym też nie powinno być problemu. Campingi natomiast znajdziemy praktycznie w każdej większej miejscowości. Osobiście polecam camping w Mariborze. Warto odwiedzać informacje turystyczne, gdzie posiadają bieżącą wiedzę, gdzie znajduje się działający kemping. Pamiętajcie, że taki punkt informacyjny działa zwykle do godziny 17-18.


Wpis opracowałam na podstawie informacji zawartych na stronie  www.drauradweg.com oraz własnych doświadczeń ze szlaku.

print

3 thoughts on “Szlak rowerowy wzdłuż Drawy – Drauradweg.

  1. Pingback: Zielona Słowenia. - bikepoland.pl - blog o podróżach rowerowych

  2. Pingback: Huragan. - bikepoland.pl - blog o podróżach rowerowych

  3. To wszystko bardzo piękne i użyteczne.
    Gdyby jeszcze jakaś wzmianka o tym jak dotrzeć
    z rowerami od końca austriackiego odcinka do Toblach
    jadę już pojutrze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *